Komunikacja i jej brak

Artykuł, który przeczytasz poniżej 5 minut, a jeśli mierzysz się z problemem zaburzonej komunikacji w zespole, to po jego przeczytaniu i zastosowaniu się do ćwiczenia, zdziałasz cuda.Czy jako przełożony zespołu pracowników miałeś wrażenie, że miejsce pracy zamieniło się w przedszkole? Rozpoczynasz dzień pracy z dorosłymi, rozglądasz się dookoła i zanim zdążysz zacząć rozmowę, masz wrażenie, …

Udostępnij

Artykuł, który przeczytasz poniżej 5 minut, a jeśli mierzysz się z problemem zaburzonej komunikacji w zespole, to po jego przeczytaniu i zastosowaniu się do ćwiczenia, zdziałasz cuda.

Czy jako przełożony zespołu pracowników miałeś wrażenie, że miejsce pracy zamieniło się w przedszkole? Rozpoczynasz dzień pracy z dorosłymi, rozglądasz się dookoła i zanim zdążysz zacząć rozmowę, masz wrażenie, jakby właśnie odpadło koło od ulubionego wozu strażackiego, a Krzyś tupie z bezsilności nogami?

Wiem, że może ten opis wydaje się trochę przerysowany, ale niestety, zwłaszcza czas zmian w miejscu pracy – zmiana członków zespołu, przełożonego, nowe cele wyznaczone przez firmę czy problemy społeczno-gospodarcze w kraju lub na świecie – powoduje, że nasz „team” zaczyna walczyć o przetrwanie.

Często nie zdajemy sobie sprawy, że wszystko to jest spowodowane brakiem komunikacji. Tylko tyle i aż tyle. Komunikacja to klucz i baza do wszystkiego, co będziemy robić. Jeśli ten aspekt zawodzi, nie pójdziemy dalej z żadnym projektem. A jeszcze gorzej jest, kiedy drobne nieporozumienia rosną do rangi trzęsienia ziemi.

Najważniejsze jest, żeby manager dostrzegł problem i to na czas. Jeśli zdefiniujemy dysfunkcję, możemy działać.

Jak radzić sobie z brakiem komunikacji?

Radzić sobie z tym problemem możemy na wiele sposobów, a najprostszym jest rozmowa. Jako osoba zarządzająca zawsze zaczynam od rozmów i zgłębiania problemu u poszczególnych osób. Chodzę, pytam, drążę, ale na tym etapie nie podejmuję jeszcze żadnych działań.

Kiedy poznam temat szerzej, proponuję spotkanie w większej grupie, w której występuje problem. Jako coach Points of You® wiem, że niezależnie od tego, z czym się mierzymy, spojrzenie na przeszkodę z wielu stron i z szerszej perspektywy jest kluczem. Punkt widzenia każdej osoby biorącej udział w konflikcie jest inny. Brak komunikacji powoduje zamknięcie się w sobie i niechęć do wprowadzania jakichkolwiek zmian.

Ćwiczenie na poprawę komunikacji

Nie będę pisać obszernie o teorii komunikacji. Podzielę się prostym ćwiczeniem, które możecie zastosować w swoim zespole, gdy dochodzicie do ściany z powodu braku komunikacji, która przeradza się w konflikt.

  1. Poproś współpracowników, aby na kartce napisali odpowiedzi na dwa pytania:
    •Co przeszkadza mi najbardziej w pracy?
    •Co mogę dać od siebie, żeby całemu zespołowi pracowało się łatwiej, lepiej i przyjemniej?
  2. Z tak przygotowanymi odpowiedziami zorganizuj spotkanie zespołu.
    •Poproś, aby każdy po kolei podzielił się odpowiedziami na pytanie numer jeden, a następnie na pytanie numer dwa.
    •Spiszcie hasła odpowiedzi na dużej kartce podzielonej na pół: z lewej strony odpowiedzi dotyczące tego, z czym się mierzą, a z prawej – to, czym chcą się podzielić w grupie.
  3. Poproś zespół, aby przy użyciu mazaków narysował siebie jako zespół.
  4. Na koniec zapytaj uczestników:
    •Jak się czują w tej chwili w skali od 1 do 10?
    •Jaki przymiotnik przychodzi im do głowy, z którym wychodzą z sali?
  5. Obserwuj ich pracę i relacje przez kilka najbliższych dni. Na pewno zajdzie jakiś proces.

Nie jest powiedziane, że efekty będą widoczne od razu, ale z mojego ponad 20-letniego doświadczenia w zarządzaniu zespołami wiem, że magia się zadzieje.

Nasza firma, Balansea, pomaga budować dobrostan i naprawiać komunikację. Nasze warsztaty przyczyniają się do poprawy jakości życia wszystkich, a także każdego pracownika z osobna.

Pełny zakres naszych usług znajdziesz w zakładce „Oferta”. Zachęcam również do kontaktu osobistego.

Ewelina Konopka

Ewelina Konopka

Praktyk biznesu, prezes, współwłaściciel wielu firm działających w branżach od produkcji do usług z 20-letnim doświadczeniem. Pracodawca zarządzający zespołem około 120 osób. Coach pracujący metodami Points of You.

Powiązane wpisy

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *