Artykuł, który przeczytasz poniżej 5 minut, a jeśli mierzysz się z problemem zaburzonej komunikacji w zespole, to po jego przeczytaniu i zastosowaniu się do ćwiczenia, zdziałasz cuda.Czy jako przełożony zespołu pracowników miałeś wrażenie, że miejsce pracy zamieniło się w przedszkole? Rozpoczynasz dzień pracy z dorosłymi, rozglądasz się dookoła i zanim zdążysz zacząć rozmowę, masz wrażenie, …
Artykuł, który przeczytasz poniżej 5 minut, a jeśli mierzysz się z problemem zaburzonej komunikacji w zespole, to po jego przeczytaniu i zastosowaniu się do ćwiczenia, zdziałasz cuda.
Czy jako przełożony zespołu pracowników miałeś wrażenie, że miejsce pracy zamieniło się w przedszkole? Rozpoczynasz dzień pracy z dorosłymi, rozglądasz się dookoła i zanim zdążysz zacząć rozmowę, masz wrażenie, jakby właśnie odpadło koło od ulubionego wozu strażackiego, a Krzyś tupie z bezsilności nogami?
Wiem, że może ten opis wydaje się trochę przerysowany, ale niestety, zwłaszcza czas zmian w miejscu pracy – zmiana członków zespołu, przełożonego, nowe cele wyznaczone przez firmę czy problemy społeczno-gospodarcze w kraju lub na świecie – powoduje, że nasz „team” zaczyna walczyć o przetrwanie.
Często nie zdajemy sobie sprawy, że wszystko to jest spowodowane brakiem komunikacji. Tylko tyle i aż tyle. Komunikacja to klucz i baza do wszystkiego, co będziemy robić. Jeśli ten aspekt zawodzi, nie pójdziemy dalej z żadnym projektem. A jeszcze gorzej jest, kiedy drobne nieporozumienia rosną do rangi trzęsienia ziemi.
Najważniejsze jest, żeby manager dostrzegł problem i to na czas. Jeśli zdefiniujemy dysfunkcję, możemy działać.
Jak radzić sobie z brakiem komunikacji?
Radzić sobie z tym problemem możemy na wiele sposobów, a najprostszym jest rozmowa. Jako osoba zarządzająca zawsze zaczynam od rozmów i zgłębiania problemu u poszczególnych osób. Chodzę, pytam, drążę, ale na tym etapie nie podejmuję jeszcze żadnych działań.
Kiedy poznam temat szerzej, proponuję spotkanie w większej grupie, w której występuje problem. Jako coach Points of You® wiem, że niezależnie od tego, z czym się mierzymy, spojrzenie na przeszkodę z wielu stron i z szerszej perspektywy jest kluczem. Punkt widzenia każdej osoby biorącej udział w konflikcie jest inny. Brak komunikacji powoduje zamknięcie się w sobie i niechęć do wprowadzania jakichkolwiek zmian.
Ćwiczenie na poprawę komunikacji
Nie będę pisać obszernie o teorii komunikacji. Podzielę się prostym ćwiczeniem, które możecie zastosować w swoim zespole, gdy dochodzicie do ściany z powodu braku komunikacji, która przeradza się w konflikt.
- Poproś współpracowników, aby na kartce napisali odpowiedzi na dwa pytania:
•Co przeszkadza mi najbardziej w pracy?
•Co mogę dać od siebie, żeby całemu zespołowi pracowało się łatwiej, lepiej i przyjemniej? - Z tak przygotowanymi odpowiedziami zorganizuj spotkanie zespołu.
•Poproś, aby każdy po kolei podzielił się odpowiedziami na pytanie numer jeden, a następnie na pytanie numer dwa.
•Spiszcie hasła odpowiedzi na dużej kartce podzielonej na pół: z lewej strony odpowiedzi dotyczące tego, z czym się mierzą, a z prawej – to, czym chcą się podzielić w grupie. - Poproś zespół, aby przy użyciu mazaków narysował siebie jako zespół.
- Na koniec zapytaj uczestników:
•Jak się czują w tej chwili w skali od 1 do 10?
•Jaki przymiotnik przychodzi im do głowy, z którym wychodzą z sali? - Obserwuj ich pracę i relacje przez kilka najbliższych dni. Na pewno zajdzie jakiś proces.
Nie jest powiedziane, że efekty będą widoczne od razu, ale z mojego ponad 20-letniego doświadczenia w zarządzaniu zespołami wiem, że magia się zadzieje.
Nasza firma, Balansea, pomaga budować dobrostan i naprawiać komunikację. Nasze warsztaty przyczyniają się do poprawy jakości życia wszystkich, a także każdego pracownika z osobna.
Pełny zakres naszych usług znajdziesz w zakładce „Oferta”. Zachęcam również do kontaktu osobistego.
